fbpx

כמה בגדים נזרקים בשנה?

אנחנו חיים בעולם בו הזיהום הסביבתי הוא בממדים בלתי נתפסים; כמה מהבגדים שאנו קונים אחראים לכך?; אנו משלמים מחיר סביבתי יקר על בגדים זולים; כך הורסת תעשיית האופנה את כדור הארץ.

היד שלנו קלה על ההדק, מזמינים בתוך דקות בגד באינטרנט בסכום מגוחך של כמה עשרות שקלים. מקסימום זה לא יתאים לי ואז יש כמה אופציות: 

  • בכל זאת ללבוש את הבגד – אפשרות שהיא פחות סבירה. 
  • להעביר אותו לחבר – דבר שקורה לא מעט, וכיום יש לא מעט קבוצות רק לתחום החלפת ומכירת בגדים שאינם מתאימים.
  • להחזיר אותו לחנות  –  זה דורש כאב ראש, ללכת לדואר ישראל, לעמוד בתור המשתרך, לשלם על המשלוח ולהתפלל שהבגד יגיע.
  • לזרוק את הבגד- מה שלא מעט אנשים עושים.

תחלופת קולקציות: 

תעשיית האופנה ידועה בתחלופת הקולקציות שלה. כל אדם המחובר למדיה החברתית וניזון מכלי התקשורת, צופה בכל יום בעשרות פרסומות, בדרכים מתוחכמות שענקי הפרסום דוחפים לו. הפרסומות הללו גורמות לו להרגיש שהוא מתלבש מיושן ולרוץ לקנות בגד חדש. שימו לב מה התדירות של לבישת הבגדים שלכם עד שהם מגיעים לפח האשפה הקרוב.
ישנו דו"ח מעניין של קרן מק'ארתור שבמסקנותיו אומר ככה: בחמש עשרה השנים האחרונות מכירות הבגדים הכפילו את עצמן פי שניים ומצד שני מספר הפעמים שכל בגד נלבש לפני זריקתו לפח. זה אומר שאנשים קונים בגדים כפול ומאידך גיסא לובשים אותם בחצי מהזמן.  

אדם ממוצע בארצות הברית זורק כ-33 קילוגרמים  של בגדים בשנה

זיהום סביבתי:

תעשיית האופנה היא הגורם השני בעולם האחראית להתחממות הגלובלית. מדובר על למעלה משמונה אחוזים מסך פליטת גזי חממה. כך משלמים מחיר סביבתי יקר על בגדים זולים.
מחקר שבוצע על ידי מכון 'קוונטיז' בדק כמה קילו בגדים אנשים זורקים בשנה. ונמצא שאדם ממוצע קונה כשנים עשר ק"ג ביגוד והנעלה. בסך הכל כ-500 ק"ג של פחמן דו-חמצני הנפלט מתחילת הייצור עד הזמן של לבישת הבגד.

  • גידול הכותנה – שימוש בחומרי הדברה ושימוש גדול במים לקילו כותנה בעולם בו קיים מחסור גדול במים. 
  • צביעת הבגדים – שימוש בחומרים מסוכנים ורעילים שלאחר מכאן נשפכים לנהרות בסין. מדובר בזיהום סביבתי ענק.
  • גזירת הבגד – 20% מהבדים נזרקים. 
  • אריזה – כל בגד נארז בשקיות ניילון עם שקית קטנה כזו הנקראת ג'ל סיליקה לספיחת הלחות. שקיות הניילון והג'ל סיליקה נזרקים לאחר פתיחת החולצה, כל אלה גורמים לזיהום הסביבה. 
  • כביסה – קניתם בגדי שבת לבנות, הלבשתם אותן ועכשיו הם מלוכלכים ודורשים כיבוס בזמן הכביסה הכימיקלים שבבד משתחררים אל מחזור המים.
    אחרי הכביסה  מייבשים אותם במייבש. המייבש לוקח הרבה אנרגית חשמל.
    לכן מומלץ לנו הצרכנים שומרי הגלקסיה לא לכבס חולצה אחת וכן כאשר בחוץ זורחת שמש והרוח נושבת. לתלות את הבגדים. בכך לא נבזבז חשמל ונפחית בזיהום האוויר.
  • סוף כל בגד להטמנה – למרות שאין תאריך תפוגה לבגד, לאחר כשנה הבגד שלנו הולך אחר כבוד לפח האשפה הקרוב.  

הידעתם שבארצות הברית נזרקים למעלה משני מיליון טון בגדים בשנה?

 

מה מזהם יותר, שקיות פלסטיק או שקיות בד? 

הסוכנות להגנת הסביבה בדנמרק פרסמה ב2018 מחקר על ההשפעה הסביבתית של שקיות בד וגילתה שכותנה היא בד שדורש כל-כך הרבה אנרגיה ומים שבשביל להשתוות להשפעה של שקיות פלסטיק חד פעמיות, צריך להשתמש בכל שקית בד מעל 20,000 פעמים. לשם השוואה, אם אתם משתמשים בשקית כותנה במקום בשקיות פלסטיק ארבע פעמים בשבוע, תצטרכו לשמור על אותה שקית במשך כל החיים שלכם!!!  את שקיות הבד אין אפשרות למחזר בגלל ההדפסים.

 

חלופות אחרות לכותנה שמזהמות פחות הן פוליאסטר, שקיות פלסטיק חזקות שניתן להשתמש בהן מספר רב של פעמים ושקיות פלסטיק שניתנות למחזור.

איך נצמצם את הנזק האקולוגי? 

עכשיו, שאנו יודעים כמה נזק נגרם לכדור בו אנו חיים, ויש לנו את המודעות לעניין הכל כך חשוב, אולי הפתרון לבעיית זריקת הבגדים היא:
א. בתי האופנה ייצרו פחות קולקציות חדשות, מה שסביר להניח שלא יקרה.
ב. הצרכנים שחשוב להם עולם נקי יעשו חרם צרכנים על קניית הבגדים. יפסיקו לקנות בגדים בלי סוף ובלי לחשוב פעמיים, רק כי הם זולים.
ג. הקפידו להשתמש יותר בשקיות כותנה או בשקיות פלסטיק חזקות שניתן להשתמש בהם הרבה פעמים. אל תמהרו לזרוק את בגדי השבת לבנות.

מובא במדרש רבה: "בשעה שברא הקב"ה את האדם הראשון, נטלו והחזירו על כל אילני גן עדן ואמר לו: ראה מעשי כמה נאים ומשובחין הן וכל מה שבראתי בשבילך בראתי. תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם קלקלת אין מי שיתקן אחריך".

אחת הסיבות שאנו בHNR מוכרים בגדי שבת איכותיים לילדים. היא המחשבה שיחזיקו זמן רב ואף יעברו לילד או הילדה הבאים בתור. כך נשמור על העולם שנתן לנו הקב"ה ברוב טובו. אצלנו, גם אם הבגד אינו מתאים, תוכלו להחזיר אותו לחנות הממוקמת בקניון רב שפע בירושלים תוך כדי הקפדה על נתינת שירות אישי ואדיב.

עוד מהבלוג

איך בוחרים נעליים לילדים?

הביגוד וההנעלה הם נדבך חשוב בחיי היום יום של ילדי המשפחה וההורים עושים כל שניתן כדי לדאוג לכל הצרכים שלהם. באופן טבעי כשמדובר בילדים קטנים,

כמה בגדים נזרקים בשנה?

אנחנו חיים בעולם בו הזיהום הסביבתי הוא בממדים בלתי נתפסים; כמה מהבגדים שאנו קונים אחראים לכך?; אנו משלמים מחיר סביבתי יקר על בגדים זולים; כך

הטופס נשלח בהצלחה!
פנייתכם תטופל בהקדם!

נרשמתם בהצלחה!

תודה שבחרתם - HNR
אנחנו אורזים את הבגדים שרכשתם.
תתחדשו!!!

אל תשכחו לתייג אותנו, ;)